Digivaardig in de zorg: een voorbeeld voor andere sectoren

Als zorgprofessionals niet digitaal vaardig zijn, maakt digitale innovatie in de zorg geen kans. Daniël Tijink en Suzanne Verheijden vertellen hoe de Coalitie Digivaardig in de zorg zorgorganisaties helpt gebrekkige digitale vaardigheden te verbeteren.

“Toen ik tegen collega’s begon over virtual reality en gamification kreeg ik glazige blikken”, vertelt Suzanne Verheijden. Als projectleider innovatie bij gehandicaptenzorginstelling ’s Heeren Loo wilde ze enthousiast aan de slag met e-health. Want digitale toepassingen kunnen cliënten meer regie geven en de werkdruk verlagen. Maar ze merkte dat veel medewerkers al moeite hadden met het roostersysteem of het elektronisch cliëntendossier. “Dat probleem moet ik eerst aanpakken”, realiseerde ze zich. “Zonder digitaal vaardige medewerkers kan e-health nooit succesvol worden.” 

Tien procent digitale starter
Verheijden begon met onderzoek. Het bleek dat tien procent van de medewerkers van ’s Heeren Loo digitale starter was. “Vaak schamen zij zich daarvoor en dat geeft stress. Sommige mensen verlaten daardoor zelfs de zorg.” ’s Heeren Loo startte een programma met als doel iedereen (niet alleen de digitale starters) voldoende digivaardig te maken om zijn of haar werk goed te kunnen doen. De organisatie bouwde een kennissite met leermiddelen, paste competentieprofielen aan en zette een communicatiecampagne op. “Heel belangrijk was ook de invoering van digicoaches”, vertelt Verheijden, “collega’s met goede digitale vaardigheden die een paar uur per week worden vrijgesteld om anderen te helpen met digitale dingen.”

Coalitie Digivaardig in de zorg
Ook andere zorginstellingen constateerden het probleem van gebrekkige digitale vaardigheden. Ruim vier jaar geleden verenigden zij zich al in de Coalitie Digivaardig in de zorg (www.coalitiedigivaardigindezorg.nl), gecoördineerd door Daniël Tijink van ECP | Platform voor de InformatieSamenleving. “Leiders, ICT’ers, zorgprofessionals, onderwijsmensen en zorggebruikers werken samen in verschillende werkgroepen. Er werd onder andere een zelftest ontwikkeld, podcasts over dappere digitale leiders opgenomen en een brochure over de digicoach gemaakt.” Eind 2018 vonden ’s Heeren Loo en de Coalitie Digivaardig in de zorg elkaar. De website met leermiddelen (www.digivaardigindezorg.nl) kwam onder beheer van de coalitie. Tegelijkertijd werd de website flink uitgebreid: sinds april van dit jaar biedt het ook een zelftest en leermiddelen voor de ouderenzorg. 

Nog veel te doen
“Zorginstellingen en zorgprofessionals moeten het zelf doen”, benadrukt Tijink. “Zij moeten zelf aan de slag met hun digitale vaardigheden, daar moeten ze tijd en geld voor vrij maken. Maar de coalitie Digivaardig in de zorg ondersteunt hen zoveel mogelijk, met alles waarvan het zinvol en efficiënt is om het op landelijk niveau op te pakken. We zijn trots op wat de Coalitie Digivaardig in de zorg tot nu toe heeft bereikt. We hebben al veel organisaties en professionals kunnen ondersteunen in het digivaardiger worden. Maar er is nog heel veel te doen. We willen bijvoorbeeld nog meer zorgsectoren ondersteunen, zoals ziekenhuiszorg en GGZ.”

Ik krijg het er warm van.

Eerste keer Outlook
De sessie werd afgesloten met een filmpje van digistarter Marrie, gastvrouw bij ’s Heeren Loo, die voor de eerste keer Outlook gebruikt. Na wat proberen (“Ik krijg het er warm van”) lukt het Marrie om voor de eerste keer zelf haar mail te lezen. Tot nu toe deed haar man dat altijd. Ze is uitgelaten en vertelt meteen dat ze dit ook aan haar collega’s wil leren. Want zo werkt dat bij zorgprofessionals: anderen helpen, daar gaat het om.  

Voeg toe aan selectie