Social Sorting Experiment

Wie is de eekhoorn?

“Nou. Dat pakt raar uit. Op een gegeven moment zit ik met mijn pantoffel in de hand en geef een knipoog aan een onbekende op mijn beeldscherm... En even later zegt de host van dit vreemde spel ook nog dat ik een influencer ben, binnen dit netwerk. En dat ik, samen met Lynn, 'de vetste knipoogjes' kan geven. En het is wáár, want de data zeggen dat het waar is...

Take back control
We zijn terechtgekomen in ‘The Social Sorting Experiment’, een performance van een groep kunstenaars die zich ‘Smartphone Orchestra’ noemt. De naamloze host van het spel, een man met een vriendelijke zachte stem, heeft ons even bijgepraat over 'data' terwijl we één voor één inloggen bij dit zoom-gesprek. 'Weet je dat er maar 70 likes van je nodig zijn om je seksuele geaardheid vast te stellen? En bij 300 likes kent het algoritme je beter dan je eigen levenspartner... Kom, speel met ons mee, misschien leer je jezelf zó goed kennen dat je nooit meer te manipuleren bent! Lets take back control!'
 
Brandend huis
Daar zitten we dan, met onze telefoontjes in de hand. We krijgen een reeks wonderlijke vragen voorgeschoteld in de breakoutrooms, en zeer wonderlijke keuzes als we elkaar eenmaal moeten gaan ‘raten'. 'Wie heeft de grootste voeten, Lynn of Kirsten?' en 'Wie is aantrekkelijker?'; 'Wie verdient er meer, volgens jou?'; 'Wie zou je redden uit een brandend huis?'; 'Aan wie zou je een nier willen afstaan?'.

'We hebben de data...', zegt de host. 'Alles is verzameld. We gaan je nu vertellen wie van jullie het meest aantrekkelijk is. En wie het meest op een eekhoorn lijkt. Doe er je voordeel mee!'
 
Veelzeggende parodie
Het is een parodie natuurlijk, dit zogenaamde spel met 'data'. Maar het is een veelzeggende parodie. Want inderdaad, het slaat nergens op, maar er ging een golfje van trots door me heen toen ik tot influencer werd uitgeroepen. Zo werkt dat dus. Je leest erover en je hoort erover, over online beïnvloeding, over microtargeting, maar dan blijft het vaak heel abstract. Iets wat anderen overkomt. Maar nee hoor, nu voel ik het zelf. Zo werkt het dus. Voor je het weet geef je iemand een duimpje omdat de host zegt dat hij 'het meest op een eekhoorn lijkt'. En het is waar. Want de data zeggen dat het waar is.”

De ervaring van ‘een influencer’.

Voeg toe aan selectie